Tietoa mullisti Helsinki High-rise -kilpailun 3D-työskentelyn

Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin kaupungin järjestämässä Helsinki High-rise -arkkitehtuuri- ja toteutuskilpailussa käytettiin 3D -suunnittelua kilpailu- ja tuomarointityöskentelyssä täysin uraauurtavalla tavalla, ensimmäistä kertaa maailmassa.

Helsinki High-rise -kilpailussa suunnittelun kohteena oli Pasilan valtava tornitalokokonaisuus.  Kohteen suuresta koosta johtuen kilpailuehdotusten arviointi ja esittely olisi ollut perinteisten visualisointien, kuten kuvien ja videoiden avulla erittäin haastavaa, joten apuun valjastettiin moderni teknologia.

Teknologinen kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia katselmoida suunnitelmia  ns. virtuaaliympäristössä. Nykyään 3D-malleihin voidaan sukeltaa sisään kuin videopeleissä, jolloin ehdotuksia voidaan arvioida paljon realistisemmin. Näin toimittiin myös Helsinki High-rise -kilpailun yhteydessä.

Tuomarointityöskentelyä ja suunnittelua helpotettiin mullistavalla koordinointityöllä

Tietoa Finland Oy teki mullistavaa koordinointityötä luomalla ensimmäisenä maailmassa yhtenäiset ohjeistukset ja toimintatavat virtuaalimallityöskentelylle arkkitehtuurikilpailussa. Kilpailevien suunnitteluryhmien 3D-työskentelyä koordinoitiin  keskitetysti. Lisäksi Tietoa huolehti siitä, että kilpailun järjestäjällä oli käytettävissään laaja ja oikealla tavalla tarkka aluemalli ympäröivästä kaupungista.

Kilpailun yhteydessä tehty koordinointityö tulee helpottamaan myös kilpailun jälkeistä kaavoitus- ja toteutusvaihetta. 3D-aineistoa tullaan hyödyntämään myös yleisöviestinnässä.

Osallistava työpajatyöskentely hyödytti sekä tuomariston että kilpailuryhmien työtä

Tietoan fasilitoimassa puoli vuotta kestäneessä työpajasarjassa huolehdittiin siitä, että tuomariston arvioitavana oleva 3D-materiaali oli yhdenmukaista ja vertailukelpoista. Tietoan virtuaaliteatterissa tuomaristo pääsi kokemaan tulevan kaupunkiympäristön todentuntuisesti oikeassa mittakaavassa. Myös kilpailuryhmät käyttivät virtuaaliteatteria suunnitelmien kehittämiseen.

Helsinki-high-rise-press-release-Tietoa-Finland-Ltd_400

Kilpailuehdotuksen arviointia BIM Kampuksen Cave -virtuaaliteatterissa. Helsinki High-rise virtuaalimalli/ L&M Arkkitehtien kilpailuehdotus ‘Trigoni’, VR-esitys: Tietoa Finland Oy

“Modernissa kaupunkisuunnittelussa tarvitaan hyvät välineet vuorovaikuttamiseen ja 3D-suunnittelu Helsinki High-rise -kilpailussa näyttää mitä se parhaimmillaan tarkoittaa”, toteaa Helsingin kaupungin Pasila-tiimin päällikkö, arkkitehti Dan Mollgren.

 

Tietoa Finland Oy on auttanut suomalaista rakennusalaa hyödyntämään parempia toimintamalleja jo vuodesta 2000. Vankalla kokemuksellaan Tietoa on luonut ja vakiinnuttanut uusia tapoja tietomallien tehokkaaseen käyttöön sujuvoittaen rakennusprojekteja ja parantaen rakentamisen laatua, sekä nostanut vahvasti kaupallisen visualisoinnin tasoa. Yhtiö työllistää noin kolmekymmentä tietomallinnuksen, visualisoinnin ja arkkitehtuurin huippuammattilaista.

Lisätietoja: Tomas Westerholm, Digijohtaja, osakas, p. 050 514 3390, tomas.westerholm@tietoa.fi

Voit kokeilla aitoa AR-kokemusta: ar.tietoa.io/hhr/qr.pdf

 
Voittajaehdotuksen digitaalinen interaktiivinen malli, toimii kaikilla älylaitteilla. Suora linkki: ar.tietoa.io/hhr/1
 

Kuvat: Helsinki High-rise virtuaalimalli/ arkkitehtitoimiston Lahdelma & Mahlamäen kilpailuehdotus ‘Trigoni’, VR-esitys: Tietoa Finland Oy

×

Comments are closed.